tiistai 20. joulukuuta 2016

Leppätien digiprojekti syksy 2016

14.12 saimme Leppätien koululla päätökseen koko koulun syksyn digi-projektin.

Aivan mahtavaa nähdä mitä kaikkea oppilaat ovat syksyn aikana oppineet ja kuinka innokkaasti he haluavat oppia toisiltansa.

Kielikylpykoulumme ekaluokkalaiset tekivät yhteisen äänettömän animaation, jossa itse tuotetut hahmot pomppivat esille isosta joululahjasta. Stop Movie osoittautui helpoksi käyttää, ei muuta kuin ottamaan kuvia peräkkäin, vaihe vaiheelta niin että hahmot saadaan tekemään temppuja. Animaatiosta saavat myös nauttia joulujuhlassa myös vanhemmat, sillä elokuva pyörii tuolloin koulun ruokalan seinälle heijastettuna.  

Toisen luokan digiprojekti nivoutuu sylksyllä aloitettuun teemakokonaisuuteen, jossa oppilaat ovat mm. kutoneet omat metsähahmonsa, joista on sitten kirjoitettu kertomus. Tokaluokkalaiset päättivät nauhoittaa oman tarinansa samalla Stop Moviella, mutta toisella luokalla projektiin lisättiin myös kertojan ääni.

Googlen lisäosiin tutustuttiin kolmannen luokan voimin. Siellä oppilaat harjoittelivat ryhmissä erilaisten GRAFE-laajennusten käyttöä, kuten Google Translatea, Speech Recorderia ja Hangoutsia. Lisäksi harjoiteltiin linkkien lisäämistä Googlen dokumentteihin sekä omien kuvien tuottamista Googlen kuvatyökalulla. Nyt voidaan varmasti virallisesti todeta että oppilaat osaavat enemmän kuin me tavalliset opet!   

Neljännessä luokassa teemana on ollut Pohjoismaat. Oppilaat ovat koonneet keräämänsä tiedot ja taidot esitelmään, jossa esitelmäpohjana oli Google Slides. Esitelmän aikana jokainen “ekspertti” kuvattiin Ipadin kameratoiminnolla, jonka jälkeen nauhoitettu esitelmä katsottiin ja sen perusteella annettiin palautetta. Ja kaikki tämä tehtiin tietysti ruotsinkielellä!

Ihmiskehon ihmeitä on tutkittu viidesluokkalaisten kanssa. Oppilaat saivat valita aihealueen oman kiinnostuksensa mukaan. Lähteinä on käytetty monipuolisesti niin nettiä kuin kirjoja. Tekstit koottiin Google Docsiin, jossa prosessikirjoittamista on jatkettu vuoroin koulussa vuoroin kotona. Oppilaat ovat jakaneet opettajalle dokumenttina, jolloin opettaja on päässyt tarkastelemaan sekä prosessin kulkua että antamaan yksilöllistä palautetta suoraan kirjoitettuun tekstiin. Oppilaat lukevat palautteen (kommentin), muokkaavat tekstiä sen perusteella ja kuittaavat kommentin tehdyksi. Voiko arviointi ja oppilaalle annettavan yksilöllisen rakentavan palautteen antaminen enää olla tämän helpompaa?  

Hieman vastaavanlaisen projektin kanssa työskenneltiin kuudennella luokalla, jossa käytettiin Google Slidesia teemakokonaisuuden koonnissa. Oppilaat ovat syksyn aikana tutkineet kasvillisuusvyöhykkeitä. Näistä tehtiin ryhmissä esitelmä johon kuului sekä kirjallinen- että suullinen osuus. Ryhmätyöt sujuvat helposti kun diat voidaan jakaa niin että kaikilla ryhmän jäsenillä on jaettuna sama “pohja”. Näin opettaja ja oppilaat voivat tehdä samanaikaisesti töitä eri tiloissa tai vaikka kotona. Kommenttien avulla voidaan pitää yhteyttä toisiinsa, vaikka puheyhteyttä ei muuten olisi.

Kiitos kaikille osallistujille eli oppilaille, ja opettajille sekä tietysti meidän agenteille Raunolle ja Anssille! Oppimaan oppiminen on alkanut!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti